משפט פלילי

ליווי בחקירה פלילית

לאחר ביצוע עברה מתנהלת חקירה פלילית, זאת יכולה להיות חקירה של עצור החשוד בעברה או חקירת עדי מפתח, בכל מקרה של חקירה מדובר על מעמד מלחיץ ויש שיעידו אף טראומטי. החוק מתיר לנחקר להיוועץ עם גורם מקצועי ויש חשיבות רבה בפנייה לעו"ד פלילי כבר בשלב הראשוני, כדי לקבל ליווי מקצועי הן ברמה הטכנית הן ברמה הרגשית, במטרה לעבור את החקירה על הצד הטוב ביותר עבור הנחקר.

תפקידו של העו"ד הפלילי

תפקידו של העו"ד הפלילי, לדאוג שמרשו יקבל את מלוא זכויותיו ושלא יוציאו ממנו מידע בטכניקות חקירה שונות. מאחר וחקירה פלילית במשטרה עשויה לכלול אמצעים שונים חשוב שתהיה לנחקר הזדמנות להגיע מוכן ולא לעשות טעויות פטאליות.

הנחקר העומד בסיטואציה מלחיצה והרסנית ואינו מכיר את החוק הפלילי נמצא בפני דילמות משמעותיות ועליו לפעול מהר, לעיתים בלי לדעת מה המשמעות שבבחירתו. למשל, האם לשתוק בחקירה או לדבר, האם למסור גרסה מלאה להתרחשות או לקמץ במידע, האם להסכים לעימות/בדיקת פוליגרף/מסדר זיהוי או כל טכניקה אחרת והאם להיעזר בעו"ד או שמא זה יראה חשוד.

בעת זימון לחקירה, ראשית יש לברר את מעמד הזימון, האם הוצא צו בית משפט המחייב הגעה, האם החקירה היא של מתן עדות בלבד, האם חקירה הנה תחת אזהרה ויש חשד לעברה פלילית וכד' חשוב לדעת לאיזו מטרה הזימון ולהתייעץ מראש עם עו"ד פלילי גם לעניין מתן עדות בלבד, זאת בכדי להבין מה צפוי במעמד החקירה ומה הטכניקות שיופעלו במהלכה כדי להוריד את רמת הלחץ.

הכרות עם החוק והניואנסים העדינים שבו בנושא חקירה פלילית והידיעה כי יש גם זכויות יכולים לסייע לעצור או למחקר להימנע מהפללה עצמית, לחסוך עוגמת נפש ועימות מיותר עם הרשויות,

חשוב להבין כי המשטרה תפקידה להגיע לשורש העובדות ולהוציא כתב אישום,  החוקרים הנם אנשי מקצוע חריפים בעלי ניסיון והכרות מעמיקה עם גבולות החוק. מאחר ולנחקרים רבים מדובר על חקירה ראשונה מומלץ להצטייד בעו"ד מהתחום הפלילי.

זכרו, החקירה הראשונית עלולה לחרוץ את גורל התיק כולו, התנהלות נכונה והתנהגות נכונה בחקירה עצמה, יכולות בסופו של דבר לסגור את התיק או לצמצם את החשדות ולשנות את גורל הנאשם.

עו"ד מאירי מלווה נחקרים משלב המעצר הראשוני והתחקור המיידי ועד לשלבי החקירה המתקדמים לאורך כל התהליך המשפטי. מאחר ועו"ד מאירי שירת כחוקר בכיר במשטרה, הוא מכיר את עולם החקירות על בוריו, כולל היבטי החוק, הניואנסים השונים והטכניקות השונות של החוקרים.

מן התקשורת